ΠΟΙΟΙ ΞΕΡΟΥΝ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ;

SOS
ΡΙΖΑ

Έφη Ριζά – Σκύφα, Φιλόλογος

… τριανταδύο χρόνια… δεν είχα ποτέ  ούτε έναν γνωστό στην Κεντρική Επιτροπή –κι αν είχα δεν το γνώριζα- ενώ δίπλα μου όλη η Ελλάδα-φροντιστές και μη –έχει κάθε χρόνο στην Επιτροπή  θείο, τριτοξάδερφο, μπατζανάκη που τους λέει  τι θα προτείνει (και θα  μπει!)…

Τώρα που φαίνεται πια σιγά – σιγά  το τέλος και οι φωνές- που ενίοτε γίνονται κραυγές-θα καταλαγιάσουν, σκέφτηκα  πως είναι ο κατάλληλος χρόνος για να πούμε μερικά πράγματα, με εντιμότητα και ειλικρίνεια, για τον θεσμό των Πανελλαδικών Εξετάσεων και ειδικά για τον ρόλο της Κεντρικής Επιτροπής.

Πρώτα από όλα να αποδεχτούμε ότι πρόκειται για Εξετάσεις. Είναι μια διαδικασία αξιολόγησης δηλαδή, για την εισαγωγή σε Ανώτατες Σχολές και Τεχνολογικά Ιδρύματα, με περιορισμένο αριθμό θέσεων. Eκτός αν έχουμε απεριόριστες θέσεις και δεν το γνωρίζουμε ή αν μιλάμε για μια εικονική τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μια πλασματική χώρα. Επομένως μιλάμε για μια διαδικασία επιλογής των καταλληλότερων, στον βαθμό που αυτό είναι εφικτό.

Τι ζητάμε επομένως από έναν τέτοιο θεσμό; Τι περιμένουμε ;

Φυσικά να είναι αδιάβλητος.

Το έχουμε;

Νομίζω πως ναι. Τουλάχιστον από πλευράς της Κεντρικής Επιτροπής.

Έχει θεσμοθετηθεί μια Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων που περιλαμβάνει επιστήμονες κύρους, οι οποίοι με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη μυστικότητα προσέρχονται στην ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του Υπουργείου Παιδείας το προηγούμενο βράδυ, συνεδριάζουν όλη τη νύχτα και το  πρωί έχουν  έτοιμα τα θέματα των Πανελλαδικών. Δεν μπορώ να φανταστώ τίποτα εντιμότερο.

«Μα ακούγονται διάφορα», θα πει κάποιος, καλόπιστα ή και κακόπιστα.

Θα μου επιτρέψετε, λοιπόν, μετά από τριάντα δύο συνεχόμενα χρόνια εντατικής εργασίας στη φροντιστηριακή προετοιμασία υποψηφίων για τις Πανελλαδικές, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, να πω με απόλυτη  βεβαιότητα ότι δεν είχα ποτέ  ούτε έναν γνωστό στην Κεντρική Επιτροπή –κι αν είχα δεν το γνώριζα- ενώ δίπλα μου όλη η Ελλάδα-φροντιστές και μη –έχει κάθε χρόνο στην Επιτροπή  θείο, τριτοξάδερφο, μπατζανάκη που τους λέει  τι θα προτείνει (και θα  μπει!) ενώ κάθε χρόνο όλοι αυτοί (εκτός του ιδίου!) γνωρίζουν ότι στην Επιτροπή είναι ο Μπαμπινιώτης και  ότι θα μπει θέμα για τη γλώσσα!

Επειδή, φυσικά,  όπως όταν παίζεις ρουλέτα, κάποια στιγμή θα σου καθίσει η πρόβλεψη, τότε διατείνεσαι ότι εσύ ήξερες τι θα πέσει και οι πληροφορίες από τις γνωριμίες σου ήταν βάσιμες, χωρίς να συνυπολογίζεις τις τόσες χρονιές που διαψεύσθηκες και χωρίς να σκέφτεσαι ότι θίγεις την αξιοπρέπεια ανθρώπων που δεν γνωρίζεις (αλλά αυτό για κάποιους είναι λεπτομέρειες).

Συνεπώς εκτιμώ ότι οι επικρίσεις ως  προς τη διαδικασία επιλογής των θεμάτων είναι αβάσιμες, και ορισμένες φορές ίσως και ύποπτες, ενώ οι προβλέψεις είναι σαφώς θεμιτές, αρκεί να αναγνωρίζουμε ότι πρόκειται μόνο για προβλέψεις, που φυσικά για όλους μας είναι ευχής έργο να επιβεβαιωθούν.

Όσον αφορά τη σοβαρότητα ή την επιστημονική αξιοπιστία των θεμάτων θα μου επιτρέψετε να πω ότι καλό είναι ο καθένας μας να έχει άποψη μόνο για επιστημονικό αντικείμενο που γνωρίζει καλά και όχι επί παντός του επιστητού και ότι κριτική προς τη σωστή κατεύθυνση είναι συγκεκριμένες προτάσεις για την ποσότητα και την ποιότητα  της εξεταζόμενης ύλης  καθώς και για τη φιλοσοφία  των θεμάτων.

Και τέλος πάντων ας μην τα μηδενίζουμε όλα, ας μην απαξιώνουμε ό,τι μας έχει απομείνει όρθιο. Μια ειλικρινής και ρεαλιστική προσέγγιση θα ήταν ωφέλιμη για όλους μας, εκπαιδευτικούς, υποψήφιους, γονείς.


Το 360pedia.gr είναι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της πληροφορίας αλλά κατά της εκμετάλλευσης της δημοσιογραφικής δουλειάς ιδιαίτερα όταν είναι πρωτότυπη. Σας καλούμε να σεβαστείτε τους όρους χρήσης του περιεχομένου μας που θα βρείτε ΕΔΩ.