ΚΑΛΠΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ

ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ
Η συζήτηση για κάλπη στα σχολεία προκειμένου να εκλέγονται οι διευθυντές έρχεται μετά από μια περίοδο αυστηροποίησης των διαδικασιών, ποινικοποίησης της συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών ακόμη και εκτός σχολείου και έμφασης στα λεγόμενα τυπικά προσόντα. Το κοντράστ είναι μεγάλο. Η συζήτηση ενδιαφέρουσα, ανεξάρτητα με το ποιες θα είναι οι τελικές αποφάσεις του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Οι απόψεις που καταγράφονται το τελευταίο διάστημα κινούνται από τη θέση «απαντάμε στον αυταρχισμό με άμεση Δημοκρατία» μέχρι το «οι εκλογές θα προκαλέσουν χάος, διχασμό και κομματικοποίηση στα σχολεία». Η πολιτική ηγεσία θα ανακοινώσει τις τελικές της αποφάσεις για το θέμα μέσα τις επόμενες ημέρες αφού στις 31 Ιουλίου λήγουν οι θητείες περίπου 20.000 διευθυντών και υποδιευθυντών σχολικών μονάδων.

Το σίγουρο είναι ότι το σύστημα επιλογής που υπάρχει αυτή τη στιγμή αλλά και όσα προηγήθηκαν δεν κατάφεραν ποτέ να πείσουν την εκπαιδευτική κοινότητα και την ελληνική κοινωνία ότι είναι διαφανή και απαλλαγμένα από κυβερνητικές και κομματικές παρεμβάσεις.

Το σύστημα που εφαρμόστηκε το 2011, πιστό στη γενικότερη πολιτική κατεύθυνση της εποχής, έδωσε μεγάλη έμφαση στα τυπικά προσόντα. Η εμπειρία του υποψηφίου είτε στην διδασκαλία είτε στη διοίκηση της εκπαίδευσης ( έως 14 μόρια) μπορούσε να συνθλιβεί ανάμεσα στα τυπικά προσόντα (έως 24 μόρια) και την συνέντευξη (έως 15 μόρια). Το περίφημο Πιστοποιητικό επιστημονικής ή διοικητικής επάρκειας δεν ίσχυσε ποτέ ως προϋπόθεση, πολύ απλά γιατί δεν δημιουργήθηκε ποτέ φορέας και διαδικασία χορήγησή του. Δεν συνυπολογίστηκε επίσης το κριτήριο, Συμβολή στο Εκπαιδευτικό έργο (έως 12 μονάδες) το οποίο επρόκειτο να αποτιμάται με βάση τις αξιολογικές εκθέσεις η οποίες δεν υπήρξαν ούτε και υπάρχουν αφού η αξιολόγηση δεν προχώρησε.

Στα χρόνια που ακολούθησαν οι διευθυντές που επιλέχθηκαν με αυτό το σύστημα κλήθηκαν σε αρκετές περιπτώσεις να επιβάλλουν πειθαρχία σε διαδικασίες εξαιρετικά αντιδημοφιλείς όπως οι ατελείωτες ώρες γραφειοκρατικής δουλειάς για την τροφοδοσία της πλατφόρμας my school ή οι πρώτες φάσεις της αξιολόγησης. Ταυτόχρονα το νέο πειθαρχικό δίκαιο έθετε σε αργία η διαθεσιμότητα εκπαιδευτικούς μόνο με την απαγγελία της κατηγορίας ακόμη και για «παραπτώματα» που σχετίζονταν με τη δράση και τη συμπεριφορά τους εκτός σχολείου.

Όλα αυτά σε συνδυασμό με τα μέτρα λιτότητας που γονάτισαν όλη την ελληνική κοινωνία δημιούργησαν εκρηκτική κατάσταση στα σχολεία. Σύλλογοι εκπαιδευτικών, ΕΛΜΕ, οι ομοσπονδίες μιλούσαν για αυταρχισμό και καταπίεση στα σχολεία. Ο ΣΥΡΙΖΑ στο προεκλογικό του πρόγραμμα έκανε συχνές αναφορές στην ανάγκη εκδημοκρατισμού της εκπαίδευσης. Ο Τάσος Κουράκης σημερινός αναπληρωτής Παιδείας σε συνέντευξη του στο 360pedia.gr, πριν τις εκλογές είχε μιλήσει για αναβαθμισμένο ρόλο του συλλόγου διδασκόντων και συμμετοχική διαχείριση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Κάπως έτσι λοιπόν και με αφορμή δηλώσεις που φέρεται να έκανε σε εκπροσώπους εκπαιδευτικών συλλόγων και αιρετούς ο τότε διευθυντής του γραφείου του αναπληρωτή υπουργού και νυν αναπληρωτής Γ.Γ. Χρήστος Πιλάλης, ξεκίνησε η συζήτηση για το να θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί ενός σχολείου να ψηφίζουν οι ίδιοι για τον διευθυντή τους.

Η αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ Ελένη Ζωγραφάκη, εκλεγμένη με την παράταξη ΣΥΝΕΚ, αποδίδει την συζήτηση σε μια διάθεση αποκατάστασης του κλίματος αυταρχισμού και καταπίεσης που βίωσαν τα σχολεία τα τελευταία χρόνια. Στην συνέντευξή της στη Μάχη Νικολάρα για την εκπομπή Υπόθεση Παιδεία στον Alpha 989, εκτιμά ότι οι σύλλογοι διδασκόντων θα επιλέξουν τους πλέον κατάλληλους για το καλό του σχολείου με γνώμονα το συλλογικό και όχι το ατομικό συμφέρον. Υποστηρίζει ότι ο θεσμός εκλογής των υποδιευθυντών έχει αποδείξει ότι η διαδικασία μπορεί να λειτουργήσει χωρίς παρατράγουδα και προτείνει πιλοτική εφαρμογή της αιρετότητας των διευθυντών για ένα χρόνο προκειμένου να δοκιμαστεί στην πράξη με επιχείρημα ότι το σύστημα που ισχύει έχει αποτύχει.

Ο πρώην πρόεδρος της ΟΛΜΕ και σημερινό μέλος του Δ.Σ. Νίκος Παπαχρήστος, εκλεγμένος με την ΔΑΚΕ, προτείνει να ιδρυθεί ειδική σχολή για στελέχη εκπαίδευσης στη οποία θα εισάγονται οι ενδιαφερόμενοι με διαδικασία ΑΣΕΠ. Έως ότου καταστεί εφικτή μια τέτοια λύση λέει στο 360pedia.gr ότι το σύστημα επιλογής των διευθυντών και υποδιευθυντών δεν πρέπει να αλλάξει γιατί θα προκληθεί χάος στα σχολεία. Υποστηρίζει ότι οι εκπαιδευτικοί θα διχαστούν και θα ευνοηθούν πελατειακές σχέσεις που θα κοματικοποιήσουν της εκπαίδευση πολύ περισσότερο απ’ ότι σήμερα.


Το 360pedia.gr είναι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της πληροφορίας αλλά κατά της εκμετάλλευσης της δημοσιογραφικής δουλειάς ιδιαίτερα όταν είναι πρωτότυπη. Σας καλούμε να σεβαστείτε τους όρους χρήσης του περιεχομένου μας που θα βρείτε ΕΔΩ.