ΑΚΑΙΡΟΣ ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΙΑ

ΠΡΟΤΥΠΑ
Την ώρα που λείπουν από τα σχολεία, τέλος Φεβρουαρίου, 3.500 εκπαιδευτικοί, που μαθητές λιποθυμούν από υποσιτισμό, που χιλιάδες μαθητές Λυκείου περιμένουν να μάθουν πως θα εισαχθούν στο  πανεπιστήμιο του χρόνου για να προετοιμαστούν κατάλληλα. Tην ώρα που δεν είναι γνωστό αν και πώς τα σχολεία θα έχουν του χρόνου το απαραίτητο για να λειτουργήσουν εκπαιδευτικό προσωπικό, την εκπαιδευτική επικαιρότητα μονοπωλεί, με ευθύνη και του υπουργείου, μια αντιπαράθεση που λαμβάνει σαφώς ιδεολογικές διαστάσεις, για την έννοια της… Aριστείας.

Στο φόντο ενός πολέμου ανακοινώσεων και επιχειρημάτων μέσα και έξω από τη Βουλή, οι ενδιαφερόμενοι μαθητές και οι οικογένειές τους δεν έχουν πληροφορηθεί ακόμη με επίσημο τρόπο αν θα δώσουν η όχι εξετάσεις το Μάιο. Το υπουργείο Παιδείας παραπέμπει σε νεότερες ανακοινώσεις, μάλλον την Τρίτη, ενώ εξακολουθεί να ρίχνει νερό στο μύλο μιας κοινωνικοπολιτισμικής αντιπαράθεσης με αλληλουχία σχολίων και απαντήσεων σε σχόλια κομμάτων.

Λίγο πριν τις πρώτες εξετάσεις στα Πρότυπα Πειραματικά το 2013, 16 σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων είχαν προσφύγει στο ΣτΕ για το θέμα, με το επιχείρημα ότι η εισαγωγή εξετάσεων γίνεται αιφνιδιαστικά και εφαρμόζεται υποχρεωτικά σε όσους φοιτούν ήδη. Η Έλσα Δεληγιάννη, μητέρα δύο μαθητών, στις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού και του Γυμνασίου του Πρότυπου Πειραματικού του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, λέει στο 360pedia.gr ότι πάρα το γεγονός ότι τα παιδιά της έχουν άριστες βαθμολογίες θεωρεί ανακόλουθο από πλευράς της τότε κυβέρνησης να επιβάλλει εξετάσεις σε παιδιά που επέλεξαν τα συγκεκριμένα σχολεία με άλλα κριτήρια. Ως αναπληρώτρια καθηγήτρια μάλιστα στο ΑΠΘ, η κ. Δεληγιάννη συμμετείχε εκ μέρους του Αριστοτέλειου στη δημόσια διαβούλευση το 2011 και είχε διαφωνήσει με την εισαγωγή εξετάσεων στα Πειραματικά  σχολεία πού έχουν διαφορετική εκπαιδευτική στόχευση από τα Πρότυπα. Δύο χρόνια μετά την είσοδο εξετάσεων για την εισαγωγή στο Δημοτικό και στη συνέχεια για την προαγωγή στο Γυμνάσιο και το Λύκειο λέει στο 360pedia.gr ότι το μέτρο είχε καταστροφική παρέμβαση στο σχολείο των παιδιών της. Υποστηρίζει ότι προάγει μια στείρα αριστεία και έντονο ανταγωνισμό ανάμεσα στα παιδιά.

Το 2013 το ΣτΕ δεν δικαίωσε τους γονείς που ζητούσαν κατάργηση των εξετάσεων στα Πρότυπα Πειραματικά. Μετά τις δηλώσεις του Αριστείδη Μπαλτά στη Βουλή ότι προτίθεται να να καταργήσει τις εξετάσεις αλλά όχι από εφέτος, μαθητές και γονείς του ΠΠ του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης απηύθυναν ξεχωριστές επιστολές στον αναπληρωτή και τον υπουργό και ζητούσαν να μην γίνουν εξετάσεις ούτε εφέτος. Παρακάτω ακολουθούν αυτούσιες οι επιστολές.

Στο επίκεντρο λοιπόν ξαφνικά τα περίφημα Πρότυπα Πειραματικά σχολεία, 60 στον αριθμό σε όλη την Ελλάδα, στα οποία φοιτούν 12.000 μαθητές από το 1.387.000 του συνολικού μαθητικού πληθυσμού  στη μέση εκπαίδευση. Πρόκειται για έναν θεσμό που νομοθετήθηκε το 2011 όταν την πολιτική ευθύνη του υπουργείου Παιδείας είχε η Αννα Διαμαντοπούλου, φορέας της άποψης που είχε αρχίσει να εισβάλλει στην δημόσια συζήτηση ότι η Αριστεία, σε όλα τα επίπεδα, και στην εκπαίδευση, είναι μοχλός ανάπτυξης. Αντιπαρατέθηκαν τότε διαφορετικές απόψεις και επικράτησε αυτή της ενοποίησης δύο μάλλον διαφορετικής φιλοσοφίας μοντέλων: των παλαιών ιστορικών Προτύπων τα οποία είναι στην πλειοψηφία τους κληροδοτήματα, έχουν σαφείς όρους εισαγωγής και παρεχόμενης εκπαίδευσης και είχαν ονομαστεί από το 1985 πειραματικά, και των κυριολεκτικά πειραματικών σχολείων που ως στόχο έχουν να δοκιμάσουν καινοτόμες εκπαιδευτικές πολιτικές με στόχο την καθολική εφαρμογή τους και επιλέγονταν κάθε φορά με δειγματοληπτικά κριτήρια η έχουν οργανική σύνδεση με πανεπιστήμια.

Το σκηνικό που έχει στηθεί αυτές τις ημέρες έχει όλα τα χαρακτηριστικά των γνωστών επικοινωνιακών σήριαλ που συνήθως αποπροσανατολίζουν από τα ουσιώδη: Αντιφατικές δηλώσεις από την πολιτική ηγεσία για το αν θα γίνουν εξετάσεις εφέτος, σειρά κριτικών δημοσιευμάτων περί ενίσχυσης της «ήσσονος προσπάθειας», πραγματεία περί αριστείας σε ανακοινώσεις του υπουργείου, δύο απανωτές  συναντήσεις του αναπληρωτή και του υπουργού με τη Διοικούσα Επιτροπή του θεσμού, ενώ δεν έχουν δει ακόμη ούτε τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, θορυβώδης παραίτηση σύσσωμης της Δ.Ε με διαρροές στον τύπο ότι ο Αριστείδης Μπαλτάς χαρακτήρισε το εγχείρημα «χιτλερικό». Μαίνεται, έκτοτε, ένας πόλεμος ανακοινώσεων και ανταπαντήσεων, αμφότερων σε ύφος που πολλές φορές δεν συνάδει με το χώρο της εκπαίδευσης.

Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι το θέμα εξελίσσεται σε ιδεολογική αντιπαράθεση, με ορατά πολιτικά χαρακτηριστικά στην οποία δυστυχώς σύρεται και το υπουργείο παιδείας ενώ έχει να ασχοληθεί με την επίλυση τεράστιων προβλημάτων στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων.

Το θέμα έθεσε πρώτος, σε ιδεολογική βάση, ο Αριστείδης Μπαλτάς στη ομιλία του στη βουλή κατά τις προγραμματικές δηλώσεις: χαρακτήρισε την  αριστεία ρετσινιά και απέδωσε στρεβλή φιλοδοξία στους συμμετέχοντες στις εξετάσεις για την εισαγωγή σε αυτά τα σχολεία. Οι φορείς της άποψης ότι η αριστεία θα οδηγήσει στην ανάπτυξη, από τα ΜΜΕ μέχρι τη Βουλή, ξεσπάθωσαν. Πρόκειται για μια επιστημονική διαμάχη ετών σε όλο τον κόσμο και κανείς, εκτός από όσους την εκμεταλεύονται πολιτικά δεν κατανοεί γιατί ήταν τώρα η κατάλληλη στιγμή να τεθεί ένα τέτοιο θέμα πριν ακόμη ξεκινήσει ο διάλογος που έχει υποσχεθεί ο νέος υπουργός ότι θα γίνει για αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Το 360pedia.gr επιχειρεί να συμβάλει στην δημόσια συζήτηση καταγράφοντας τις απόψεις ανθρώπων που έχουν βιώσει το θεσμό στα δυόμισι χρόνια της λειτουργίας του, προκειμένου να βοηθήσει τον μέσο πολίτη που παρακολουθεί εμβρόντητος την άκαιρη σκληρή αντιπαράθεση, να πάρει μια γεύση για το  ποιο είναι το διακύβευμα και σε τι τον αφορά.

Η έννοια Αριστεία στην εκπαίδευση επανήλθε αρκετά επιθετικά επί υπουργίας Άννας Διαμαντοπούλου η οποία αθλοθέτησε διαγωνισμούς αριστείας μαθητών, καθηγητών και σχολείων. Εμφάνισε μάλιστα την  μάλλον αντιφατική, όπως όλοι συμφωνούν, σύζευξη πρότυπων και πειραματικών σχολείων ως δημιουργία κοιτίδων αριστείας.

Σε αυτό ακριβώς το μήκος κύματος μίλησε στο 360pedia.gr, ο διορισμένος αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων  ο οποίος κατονομάζεται σε ανακοίνωση του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. ως η πηγή ψευδών διαρροών για τα όσα διημείφθησαν στην συνάντηση με τον υπουργό. Ο Γιάννης Αντωνίου μιλά για σχολεία που «διεκδικούν την αριστεία», «επιλέγουν την αριστεία» και την διαχέουν στην υπόλοιπη εκπαίδευση. Παραλλήλισε μάλιστα τη διαδικασία με τα ελαστικά των συμβατικών αυτοκινήτων που δοκιμάζονται πρώτα στις ιδανικές συνθήκες που εξασφαλίζουν οι βιομηχανίες αγωνιστικών αυτοκινήτων! Πρόκειται όπως είπε για σχολεία που εξασφαλίζουν ιδανικές συνθήκες σε ένα αριθμό μαθητών με άριστες επιδόσεις, σχολεία όπου δεν υπάρχει κανένα από τα κοινωνικά φαινόμενα που ταλανίζουν τη σχολική ζωή όπως ο εκφοβισμός, όπου οι εκπαιδευτικοί είναι επίσης άριστοι καθώς έχουν περάσει από ειδική αξιολόγηση και στα οποία εξασφαλίζονται υποδομές και εξοπλισμός και εκπαιδευτικά προγράμματα για να αναπτυχθούν άριστα μυαλά και καλές πρακτικές. Παραδέχεται ωστόσο ότι ο θεσμός δεν έχει προλάβει να επιτελέσει το στόχο του και να παράξει οφέλη για την ευρύτερη εκπαίδευση.

Η έννοια της αριστείας είναι ανύπαρκτη στην εκπαίδευση και είναι απαράδεκτο να χρησιμοποιείται ειδικά όταν αξιολογείται με συμβατικού τύπου εξετάσεις αποστήθισης και βαθμοθηρίας λέει ένας άνθρωπός που επίσης γνωρίζει το θεσμό από τα μέσα. Ο Κώστας Αγγελάκος, καθηγητής Παιδαγωγικής στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου στα Πρότυπα Πειραματικά των Αγ. Αναργύρων λέει στο 360pedia.gr ότι δεν υπήρξαν στα χρόνια που λειτούργησε ο θεσμός, καινοτομίες που να εφαρμόστηκαν δημιουργικά, να αξιολογήθηκαν και να γενικεύθηκαν στην εκπαίδευση. Προτείνει επίσης σαφή διαχωρισμό των Πρότυπων από τα Πειραματικά αλλά όχι κατάργησή τους καθώς και την ουσιαστική αλλαγή του τρόπου επιλογής έτσι ώστε να διακρίνει τα ιδιαίτερα ταλέντα των μαθητών και όχι την ικανότητά τους να αποστηθίσουν η την οικονομική δυνατότητα των γονιών του να τους παράσχουν κατάλληλη προετοιμασία.

Ακολουθούν αυτούσιες οι επιστολές των μαθητών και των γονιών του Πρότυπου Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

ΕΠΙΣΤΟΛΗ1

ΕΠΙΣΤΟΛΗ2


Το 360pedia.gr είναι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της πληροφορίας αλλά κατά της εκμετάλλευσης της δημοσιογραφικής δουλειάς ιδιαίτερα όταν είναι πρωτότυπη. Σας καλούμε να σεβαστείτε τους όρους χρήσης του περιεχομένου μας που θα βρείτε ΕΔΩ.