Η ΟΥΣΙΑ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

ΒΟΥΛΗ
Το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. δείχνει να χάνει τη μάχη των εντυπώσεων αλλά και της ουσίας. Οι επιλογές της πολιτικής ηγεσίας, οι ιεραρχήσεις που έγιναν και η τακτική που ακολουθήθηκε κατάφεραν να θάψουν επικοινωνιακά σημαντικές και δημοφιλείς  ρυθμίσεις  όπως η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, η επανασύσταση των τομέων της τεχνολογικής εκπαίδευσης που καταργήθηκαν το καλοκαίρι του 2013 και κυρίως η διεύρυνση των επιλογών των υποψηφίων στις πανελλαδικές εξετάσεις. Στη δημόσια συζήτηση κυριαρχούν οι καταγγελίες φορέων για απουσία διαλόγου, η διάκριση μεταξύ Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων και η επιλογή των στελεχών εκπαίδευσης.

Το πρώτο αμιγώς εκπαιδευτικό νομοσχέδιο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το οποίο ψηφίζεται την Παρασκευή, περιλαμβάνει όπως το λέει και ο τίτλος του επείγουσες ρυθμίσεις για την δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Οι περισσότερες από αυτές είναι πραγματικά επείγουσες, πολύ σημαντικές και τυγχάνουν και ιδιαιτέρως δημοφιλείς. Όλες οι ανακοινώσεις ωστόσο συλλογικών φορέων της εκπαίδευσης αλλά και η αρθρογραφία εκπαιδευτικών και δημοσιογράφων επικεντρώνεται στις ρυθμίσεις εκείνες που προσφέρονται για ιδεολογική ή πολιτική αντιπαράθεση.

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙΘ λοιπόν εντάσσοντας στο συγκεκριμένο επείγον νομοθέτημα ρυθμίσεις που όπως φαίνεται έπρεπε να συζητηθούν περισσότερο συνέβαλλε στην μετατόπιση της συζήτησης σε πεδίο ευνοϊκό για αντιπολίτευση.

Η χαμένη στην επικοινωνία ουσία του νομοσχεδίου που συζητείται από τη Δευτέρα στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων αφορά σε μια σειρά από θέματα που αποτελούν προεκλογικές και προγραμματικές δεσμεύσεις.

Λιγότερο απαιτητική η προαγωγή στο Λύκειο

Η προαγωγή και απόλυση στο Λύκειο γίνεται με εξετάσεις σε θέματα που θέτουν οι διδάσκοντες. Η Τράπεζα Θεμάτων που στην πρώτη χρονιά εφαρμογής της συνοδεύτηκε με 40%  αποτυχία, διατηρείται συμβουλευτικά για μαθητές και καθηγητές.

Ο μ.ο. για την προαγωγή από τη μια τάξη στην άλλη επιστρέφει στο 9,5 και αφορά τη συνολική απόδοση των μαθητών ολόκληρη τη χρονιά. Τερματίζεται το πολύπλοκο σύστημα προαγωγής που απαιτούσε μ.ο. 10 σε κάθε ένα από τα βασικά μαθήματα

Πρόσβαση σε περισσότερες σχολές ΑΕΙ-ΑΤΕΙ

Οι πανελλαδικές εξετάσεις του χρόνου θα γίνουν σε τέσσερα μαθήματα. Οι μαθητές θα παρακολουθούν πέντε μαθήματα προσανατολισμού και θα επιλέξουν αν θα εξεταστούν και στο πέμπτο μάθημα προκειμένου να έχουν πρόσβαση και σε σχολές ενός δεύτερου ΕΠΕ.

Εκτιμάται ότι ανάλογα με την ομάδα Προσανατολισμού οι υποψήφιοι θα έχουν πρόσβαση σε ένα αριθμό σχολών που φθάνει τις 200. Στο σύστημα που επρόκειτο να εφαρμοστεί του χρόνου οι υποψήφιοι του 2ου και του 5ου επιστημονικού πεδίου θα ήταν εγκλωβισμένοι σε επιλογή μόλις 40 σχολών.

Επανασύσταση ειδικοτήτων στα Επαγγελματικά Λύκεια

Οι τομείς και οι ειδικότητες που καταργήθηκαν από τα Επαγγελματικά λύκεια το καλοκαίρι του 2013 αφήνοντας ξεκρέμαστους περίπου 20.000 μαθητές επανιδρύονται. Πρόκειται για 19 εξαιρετικά δημοφιλείς ειδικότητες των Ομάδων Προσανατολισμού

  • Υγείας-Πρόνοιας και Αισθητικής-Κομμωτικής
  • Εφαρμοσμένων Τεχνών και Καλλιτεχνικών Εφαρμογών

Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, αρκετοί συλλογικοί φορείς, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες επικεντρώνουν την κριτική τους ωστόσο ότι στο νομοσχέδιο εντάσσονται και ρυθμίσεις οι οποίες δεν έχουν τόσο επείγοντα χαρακτήρα και θα απαιτούσαν περισσότερο διάλογο.

Αλλαγή του συστήματος επιλογής στελεχών εκπαίδευσης

Θα μπορούσε να αποτελεί ξεχωριστό νομοσχέδιο. Η πολιτική ηγεσία επέλεξε να το ρυθμίσει ως επείγον και μάλιστα σε μια χρονική στιγμή που έχει δεχτεί σφοδρή κριτική για κομματικές επιλογές στις Περιφερειακές διευθύνσεις εκπαίδευσης.

Ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω θα μπορούσε να αναφωνήσει ο κάθε εκπαιδευτικός που παρακολουθεί χρόνια τώρα τις συνδικαλιστικές παρατάξεις που είχαν προνομιακές σχέσεις με τις προηγούμενες κυβερνήσεις αλλά και τους αιρετούς στα Υπηρεσιακά Συμβούλια να καθορίζουν τις επιλογές στελεχών στη βάση των γνωστών ποσοστώσεων.

Η κριτική που δέχεται το νέο σύστημα είναι ότι προκρίνει την προϋπηρεσία με την έννοια της αρχαιότητας έναντι των τυπικών προσόντων. ΔΑΚΕ και ΠΑΣΚΕ πρωτοστατούν επίσης στην κριτική ότι η ψήφος του συλλόγου διδασκόντων η οποία αντικαθιστά ουσιαστικά την αμαρτωλή, σύμφωνα με πληθώρα καταγγελιών τα προηγούμενα χρόνια, συνέντευξη και έχει ποσοστό 33% στο σύνολο των μορίων των υποψηφίων θα δημιουργήσει αντιπαλότητες και πελατειακό κλίμα στα σχολεία.

Τα θέματα εκδημοκρατισμού και συμμετοχικών διαδικασιών είναι κομβικής σημασίας για την νέα πολιτική ηγεσία και ο μόνος τρόπος να εμφανίσει συνέπεια λόγων και έργων αφού στα θέματα που έχουν οικονομική διάσταση όπως το μείζον ζήτημα των διορισμών θα αναγκαστεί να κάνει όπως όλα δείχνουν, βήματα πίσω.

Η αμήχανη και λιτή αναφορά για το θέμα στην ανακοίνωση της ΟΛΜΕ μετά την συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Παιδείας Τάσο Κουράκη είναι ενδεικτική των συσχετισμών στο ΔΣ της ΟΛΜΕ και της αδυναμίας διαμόρφωσης κοινής θέσης.

Σχετικά με την προωθούμενη διάταξη για την επιλογή των στελεχών τονίσαμε τη διαφωνία μας και επισημάναμε ότι για το ΔΣ της ΟΛΜΕ αυτό δεν είναι μείζον ζήτημα. Επιμένουμε στην κατάργηση του «Καθηκοντολογίου» και την αναβάθμιση του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων ως προς τις αρμοδιότητές του.

Η ΔΟΕ από την άλλη με την ΔΑΚΕ να έχει την προεδρεία υιοθετεί πιο επιθετική στάση, και επικεντρώνει σε όσα δεν περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο: αξιολόγηση, διορισμούς, οργανικές θέσεις, αναπληρωτές, Ειδική και Προσχολική αγωγή. Ζητεί επίσης την απόσυρση της ρύθμισης για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης ως μη επείγουσα και καταγγέλλει εμπαιγμό.

Το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. επιμένει να επανεισάγει όλες τις «τροπολογίες» δίχως να προηγηθεί ο οποιοσδήποτε διάλογος με το συνδικαλιστικό κίνημα καταδεικνύει την απόλυτη απαξίωση της έννοιας του διαλόγου από τη μεριά του Υπουργείου Παιδείας.

Διάκριση Πρότυπων Πειραματικών

Μέσα στο Μάιο πρέπει να γίνει η επιλογή των μαθητών για τα Πρότυπα Πειραματικά που με την ισχύουσα νομοθεσία αποτελούν ένα υβριδικό ενιαίο τύπο Λυκείου. Με αυτό το επιχείρημα η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. εντάσσει τη ρύθμιση του θέματος στο νομοσχέδιο που συζητείται επανατροφοδοτώντας την συζήτηση περί Αριστείας που απασχόλησε το προηγούμενο διάστημα υπερβολικά και άστοχο και μάλλον στείρο τρόπο όπως έχει υποστηρίξει από την αρχή το 360pedia.gr.

Η ρύθμιση αν και διαχωρίζει τους δύο τύπος σχολείων διατηρεί την αυθαιρεσία στον ορισμό του τι είναι Πρότυπο και τι Πειραματικό ακόμη και με βάση τη φιλοσοφία που αναπτύσσεται στην αιτιολογική έκθεση. Διατηρούνται δηλαδή ως Πειραματικά 40 Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια και 9 Πρότυπα με το ισχνό επιχείρημα της ιστορικότητας.

Είναι προφανές ότι η επιλογή των συγκεκριμένων σχολείων ως Πειραματικά δεν έγινε ούτε το 2011 ούτε και σήμερα με κριτήρια διασποράς και αντιπροσωπευτικού δείγματος που υπηρετούν τη λογική του πειραματισμού σε νέες εκπαιδευτικές πρακτικές. Επομένως η μόνη ουσιαστική αλλαγή είναι ο τρόπος επιλογής των μαθητών με κλήρωση για τα Πειραματικά και χωρίς άλλη ενδιάμεση διαδικασία επιλογής πέρα από αυτή στις εισαγωγικές τάξεις.


Το 360pedia.gr είναι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της πληροφορίας αλλά κατά της εκμετάλλευσης της δημοσιογραφικής δουλειάς ιδιαίτερα όταν είναι πρωτότυπη. Σας καλούμε να σεβαστείτε τους όρους χρήσης του περιεχομένου μας που θα βρείτε ΕΔΩ.