ΑΝΑΣΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΛΥΚΕΙΟΥ

Ευνοϊκότερος υπολογισμός   για την προαγωγή των μαθητών στο Λύκειο και κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων είναι απο τα πρώτα μέτρα του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ
Ευνοϊκότερος υπολογισμός για την προαγωγή των μαθητών στο Λύκειο και κατάργηση της Τράπεζας θεμάτων είναι απο τα πρώτα μέτρα του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ
Ανάσαναν οι μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου και οι καθηγητές τους μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αφενός επειδή ξέρουν πλέον που βαδίζουν και αφετέρου επειδή δεν θα έχουν να αντιμετωπίσουν τον Ιούνιο το βραχνά ενός δυσπρόσιτου Μ.Ο προαγωγής τον οποίο θα έπρεπε να επιτύχουν σε πανελλαδικού τύπου εξετάσεις με τα μισά θέματα από μια Τράπεζα που είχε εξελιχθεί σε λοταρία.

Για εφέτος ο Μ.Ο προαγωγής στις τάξεις του Λυκείου επιστρέφει στο 9,5, δηλαδή στον υπολογισμό της βαθμολογίας που επιτρέπει σε έναν μαθητή Λυκείου να προβιβάζεται από τη μια τάξη στην άλλη που ίσχυε πριν την εφαρμογή του Νέου Λυκείου.

 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Δεδομένων των πολλών προβλημάτων που έχουν ανακύψει σε σχέση με τον βαθμό προαγωγής, και προκειμένου να δοθεί χρόνος για την αναγκαία εις βάθος μελέτη του θέματος, επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος εννέα και πέντε δέκατα (9,5) όπως ενδεικτικά περιγράφεται στο άρθρο 32 του Π.Δ. 60/2006.

Το Νέο Λύκειο εισήγαγε έναν πολύ σκληρό υπολογισμό στη διαμόρφωση του βαθμού προαγωγής ενώ όλες οι άλλες συνιστώσες του νέου συστήματος, η Τράπεζα Θεμάτων, τα αναλυτικά προγράμματα, η επιμόρφωση των καθηγητών, εφαρμόστηκαν πρόχειρα η απουσίασαν εντελώς. Εφαρμόστηκε επίσης σε μια χρονιά που οι προσλήψεις είχαν παγώσει και χάθηκαν χιλιάδες διδακτικές ώρες λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών. Απαιτήθηκε δηλαδή από τους μαθητές και τους καθηγητές να βουτήξουν στα βαθιά και να έχουν επιδώσεις πρωταθλητών χωρίς προπόνηση και σε μια θάλασσα με πολλά μποφόρ. Για να προβιβαστεί ένας μαθητής έπρεπε να έχει  τουλάχιστον 10 σε κάθε μάθημα.

Δεν είναι τυχαίο ότι μόλις κατεγράφη η τεράστια αποτυχία της Α’ Λυκείου τον Ιούνιο του 2014, το υπουργείο έσπευσε για να κάνει δύο διαδοχικές διορθωτικές παρεμβάσεις ακριβώς εκεί που πονούσε το σύστημα: στον υπολογισμό του βαθμού. Με την τελική τροπολογία, στις αρχές Ιουλίου του 2014, η οποία είχε αναδρομική ισχύ για τους αποτυχόντες των εξετάσεων που μόλις είχαν τελειώσει, η προαγωγή από τη μια τάξη του Λυκείου στην άλλη απαιτούσε: τουλάχιστον 10 στα Μαθηματικά και την Ελληνική Γλώσσα και τουλάχιστον 8 σε κάθε ένα από τα υπόλοιπα μαθήματα.

Ακόμη και έτσι όμως οι συνθήκες στα σχολεία, η έλλειψη προετοιμασίας και μια Τράπεζα με θέματα αδιαβάθμιτης δυσκολίας και σε μεγάλο βαθμό εκτός σχολική πραγματικότητας, έκαναν την προαγωγή απαγορευτική για μεγάλο μέρος των μαθητών, κυρίως της περιφέρειας όπως εξηγεί στην εκπομπή του Αlpha 989, Υπόθεση Παιδεία και τη Μάχη Νικολάρα, ο αντιπρόεδρος του συλλόγου Φροντιστών Εκπαιδευτικών Φθιώτιδας Βαγγέλης Στεφανής.

Η περιβόητη Τράπεζα Θεμάτων είχε ίσως την πιο σύντομη ιστορία στα εκπαιδευτικά πράγματα ή πάλι μπορεί και να μπει επιτέλους σε σωστή βάση και να αποτελέσει το εκπαιδευτικό εργαλείο που προοριζόταν να είναι.

ΑΝΑΚΟΙΩΣΗ Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.

Η επιλογή των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων κατά 50% από την Τράπεζα θεμάτων για τους μαθητές και μαθήτριες της Α και Β΄ Λυκείου παύει να ισχύει από την εξεταστική περίοδο Μαΐου – Ιουνίου 2015. Οι διδάσκοντες των οικείων μαθημάτων θα επιλέγουν, κατά την κρίση τους, τα θέματα των προαγωγικών εξετάσεων αποκλειστικά μέσα από την διδαχθείσα ύλη. Η Τράπεζα θεμάτων μπορεί απλώς να χρησιμοποιηθεί συμβουλευτικά.

Το 360pedia.gr έχει επισημάνει από το Φθινόπωρο, ότι το πρόβλημα δεν ήταν ή ίδια η Τράπεζα αλλά ο πρόχειρος τρόπος που εφαρμόστηκε και φυσικά η χρήση που επιφυλασσόταν για αυτή από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία. Ουσιαστικά οι ίδιοι οι εμπνευστές της σε επίπεδο πολιτικής, την υπονόμευσαν: ανακοινώθηκε εσπευσμένα και χωρίς καμία προετοιμασία, δύο ημέρες πριν από τις εξετάσεις του περασμένου Ιουνίου προκαλώντας πανικό σε μαθητές και καθηγητές.

Η συγκεκριμένη πολιτική απόφαση του τότε υπουργού Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, που ήθελε να φανεί πάση θυσία συνεπής, καθόρισε το μέλλον της, αφού αγνόησε εξαρχής μια κομβικής σημασίας παράμετρο: ότι κάθε εκπαιδευτικό μέτρο πρέπει να έχει κατακτήσει την εμπιστοσύνη όσων θα το εφαρμόσουν ή θα το υποστούν. Πλείστα τα παραδείγματα για την τύχη των μέτρων που δεν το κατάφεραν. Ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Κουμέντος υπήρξε αποκαλυπτικός στην συνέντευξή του στο 360pedia.gr στις αρχές Νοεμβρίου.

Πολιτική ή για την ακρίβεια άκρως προεκλογική ήταν και η παρέμβαση στο θέμα, του απερχόμενου υπουργού Ανδρέα Λοβέρδου. Λίγες ημέρες μετά την προκήρυξη των βουλευτικών εκλογών έδωσε το τελειωτικό χτύπημα στην Τράπεζα Θεμάτων που είχε ήδη δαιμονοποιηθεί αρκετά ώστε να αντενδείκνυται για προεκλογική περίοδο.  Περιόρισε τον αριθμό των θεμάτων μετατρέποντας την Τράπεζα από εκπαιδευτικό εργαλείο σε… λίστα με sos.

Η σύντομη ιστορία του Νέου Λυκείου, πέρα από την μικροπολιτική της διάσταση που σχετίζεται φυσικά με τις επιδιώξεις των τριών υπουργών που τη διαχειρίστηκαν, αποδεικνύει περίτρανα μια αλήθεια που πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψιν της η σημερινή πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ με δεδομένο ότι έχει εξαγγείλει διάλογο για σαρωτικές αλλαγές: καμία αλλαγή δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην εκπαίδευση αν δεν προετοιμαστεί σωστά, δεν κερδίσει την εμπιστοσύνη των εκπαιδευτικών με επιμόρφωση και κυρίως αν το περιβάλλον στα σχολεία δεν είναι δεκτικό. Χωρίς καθηγητές, θέρμανση, στοιχειώδη λειτουργικά και κυρίως απερίσπαστους και υγιείς σωματικά και ψυχικά μαθητές καμία εκπαιδευτική αλλαγή, όσο σωστή και να είναι, δεν θα έχει αποτέλεσμα.