ΝΑ ΜΗΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΟΥΝ ΤΑ ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ

BIBLIA
Τις τελευταίες ημέρες το 360pedia.gr δέχεται καταιγισμό μηνυμάτων για τα αναλυτικά προγράμματα του Λυκείου που ανακοινώθηκαν λίγο πριν τις εκλογές. Τα περισσότερα σχόλια αφορούν στην Γ΄ Λυκείου και προέρχονται από εκπαιδευτικούς της τάξης οι οποίοι τα χαρακτηρίζουν, επιεικώς, «εκτός σχολικής πραγματικότητας». Αποφασίσαμε λοιπόν να ερευνήσουμε το θέμα ρωτώντας τους ειδικούς αλλά και αξιοποιώντας πληροφορίες από τα μηνύματα που μας στέλνουν καθηγητές. Αποτέλεσμα, το Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ. φαίνεται πως πρέπει να σκεφτεί σοβαρά να μην τα εφαρμόσει.

Η σύντομη έρευνα του 360pedia.gr για τα αναλυτικά προγράμματα του Λυκείου και ιδίως της τρίτης τάξης, κατατείνει στα εξής συμπεράσματα:

  • Έγιναν πρόχειρα, με αδικαιολόγητη καθυστέρηση και στη συνέχεια βιασύνη
  • Καθυστέρησαν τόσο που είναι απίθανο να προλάβουν να είναι έτοιμα τα βιβλία για την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς
  • Αυξάνουν αδικαιολόγητα και χωρίς παιδαγωγική λογική τον όγκο της ύλης
  • Οι εκπαιδευτικοί θα χρειαστούν εντατική επιμόρφωση για να τα εφαρμόσουν και όπως φαίνεται δεν υπάρχει ο χρόνος ούτε και το χρήμα
  • Θα εξουθενώσουν μαθητές και καθηγητές χωρίς ορατό παιδαγωγικό όφελος

Τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του σχολείου. Είναι ή θα έπρεπε να είναι, ο οδικός χάρτης βάση του οποίου οργανώνεται το ωρολόγιο πρόγραμμα και εκδίδονται τα σχολικά βιβλία. Πρέπει να αποτυπώνουν τους εκπαιδευτικούς στόχους κάθε τάξης, δηλαδή τις γνώσεις που πρέπει να αποκομίσει ο μαθητής. Με δυο λόγια καθορίζουν το περιεχόμενο και την ποιότητα της εκπαίδευσης.

Το Νέο Λύκειο ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2013. Πέρασε ένας ολόκληρος χρόνος για να ξεκινήσει, τον Ιούλιο του 2014, η διαδικασία εκπόνησης και αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών που επρόκειτο να υπηρετήσουν το περιεχόμενο και τη φιλοσοφία του Λυκείου που ονομάστηκε Νέο. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε, για 17 μαθήματα και των τριών τάξεων, εντός των στενών χρονικών ορίων, στις αρχές Ιανουαρίου του 2015. Τρείς ημέρες πριν από τις εκλογές μάλιστα δημοσιευθήκαν εσπευσμένα στο ΦΕΚ προκειμένου να μην χαθούν οι προθεσμίες του ευρωπαϊκού προγράμματος που τα χρηματοδότησε όπως απάντησε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, στις αιτιάσεις της ΟΛΜΕ και της τότε αντιπολίτευσης και σημερινής κυβέρνησης.

Το 360pedia.gr απευθύνθηκε σε έναν επιστήμονα της εκπαίδευσης, τον αναπληρωτή καθηγητή Παιδαγωγικής στο Ιόνιο πανεπιστήμιο, Κώστα Αγγελάκο, με αφορμή και την διημερίδα που διοργανώνει, το σαββατοκύριακο 14 και 15 Φεβρουαρίου, το περιοδικό ΝΕΑ ΠΑΙΔΕΙΑ του οποίου είναι διευθυντής. Αρκετοί ομιλητές θα κάνουν κριτική προσέγγιση της Τράπεζας Θεμάτων και των νέων προγραμμάτων σπουδών κυρίως στη Νεοελληνική Γλώσσα, τα Λατινικά, τα Αρχαία και τα Μαθηματικά.

Ο κ. Αγγελάκος είναι σαφής, το περιεχόμενο και η φιλοσοφία του Λυκείου δεν άλλαξε και γι’ αυτό χαρακτηρίζει πλαστό τον όρο Νέο Λύκειο αφού, όπως λέει το μόνο που άλλαξε ήταν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του εξεταστικού συστήματος. Σε ότι αφορά τα προγράμματα σπουδών της Α’ και Β’ Λυκείου λέει ότι σε γενικές γραμμές είναι ίδια με τα προηγούμενα. Εντοπίζει μεγάλο πρόβλημα ωστόσο στην Γ’ Λυκείου όπου μειώθηκαν τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα από 6 σε 4 με αποτέλεσμα να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας τους. Τα νέα προγράμματα αυξάνουν λοιπόν πολύ την ύλη για αυτά τα μαθήματα. Ο Κώστας Αγγελάκος χαρακτηρίζει απαρχαιωμένη την λογική «αυξάνονται οι ώρες άρα αυξάνεται η ύλη» και εξηγεί ότι η σύγχρονη παιδαγωγική δίνει προτεραιότητα στην εμβάθυνση.

Η πρόθεση για αύξηση της ύλης οδήγησε σύμφωνα με τον κ. Αγγελάκο τους συγγραφείς των προγραμμάτων στην εισαγωγή θεματικών ενοτήτων νέων για την διδασκαλία των οποίων οι καθηγητές θα χρειαστούν εντατική επιμόρφωση γιατί σε κάποιες περιπτώσεις πρόκειται για αντικείμενα που δεν περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα σπουδών των πανεπιστημιακών σχολών. Φέρνει μάλιστα ένα παράδειγμα από τα Αρχαία Ελληνικά όπου οι ώρες διδασκαλίας διπλασιάστηκαν και οι συγγραφείς ενέταξαν στο νέο πρόγραμμα κείμενα του Αριστοτέλη εξαιρετικά δύσκολα για το μαθητικό επίπεδο και τα οποία δεν έχουν διδαχθεί οι περισσότεροι φιλόλογοι.

Η βιασύνη στην κατάρτιση τους σε συνδυασμό με την πολύ αυξημένη ύλη είναι σύμφωνα με τον Κώστα Αγγελάκο οι λόγοι για τους οποίους οι καθηγητές χαρακτηρίζουν τα προγράμματα της Γ’ Λυκείου πρόχειρα, δυσλειτουργικά και εκτός σχολικής πραγματικότητας. Θεωρεί ότι θα ήταν συνετό από πλευράς του υπουργείου Παιδείας να σκεφτεί σοβαρά να μη τα εφαρμόσει του χρόνου, αν δεν θέλει να εξοντώσει μαθητές και καθηγητές.

Η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.  εξετάζει το ενδεχόμενο να αποσύρει τα νέα αναλυτικά προγράμματα ώστε να δοθεί ο χρόνος να καταρτιστούν σωστά και με βάση τις αλλαγές που θα γίνουν στο Λύκειο. Αλώστε, το πιθανότερο είναι ότι θα αναγκαστεί να καταφύγει σε αυτή τη λύση αφού σύμφωνα με το ΙΕΠ

 …έπεται διεθνής διαγωνισμός για τη συγγραφή όλων των βιβλίων και των τριών τάξεων του Γενικού Λυκείου, ο οποίος απαιτεί τουλάχιστον οκτώ (08) μήνες για την ολοκλήρωσή του, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος συγγραφής από εξωτερικούς αναδόχους. Με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού τα βιβλία αυτά πρέπει να παραδοθούν στο Ι.Ε.Π., να αξιολογηθούν και στη συνέχεια να εγκριθούν και να αποπληρωθούν το αργότερο μέχρι τις 31-12-2015.

Αυτό σημαίνει ότι τα βιβλία της Γ’ Λυκείου δεν προλαβαίνουν έτσι κι αλλιώς να βρίσκονται στα σχολεία με την έναρξη της σχολικής χρονιάς το Σεπτέμβριο.


Το 360pedia.gr είναι υπέρ της ελεύθερης διακίνησης της πληροφορίας αλλά κατά της εκμετάλλευσης της δημοσιογραφικής δουλειάς ιδιαίτερα όταν είναι πρωτότυπη. Σας καλούμε να σεβαστείτε τους όρους χρήσης του περιεχομένου μας που θα βρείτε ΕΔΩ.