ΝΕΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ

Σύντμηση ομάδων προσανατολισμού ή προαιρετικό 5ο μάθημα είναι κάποιες από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας για να διευρυνθούν οι περιορισμένες επιλογές των υποψηφίων.
Σύντμηση ομάδων προσανατολισμού ή προαιρετικό 5ο μάθημα είναι κάποιες από τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Παιδείας για να διευρυνθούν οι περιορισμένες επιλογές των υποψηφίων.
Και νέες αλλαγές αναμένονται το επόμενο διάστημα στη διαδικασία πρόσβασης στις σχολές των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ από το Νέο Λύκειο. Το εξεταστικό έχει εξελιχθεί σε σταυρόλεξο για γερούς λύτες. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αναζητεί το σενάριο με το μικρότερο δυνατό πολιτικό κόστος.

 Το κεντρικό πρόβλημα του νέου εξεταστικού συστήματος, του οποίου η εφαρμογή θα ολοκληρωθεί του χρόνου, είναι ο ασφυκτικός περιορισμός των «προορισμών» που έχει ο υποψήφιος προς στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ανάλογα με την Ομάδα Προσανατολισμού που θα διαλέξει. Οι ομάδες αντιστοιχούν σε αριθμό και επιστημονικό αντικείμενο σχολών, ήταν αρχικά 5 και με την πρόσφατη τροπολογία Λοβέρδου έγιναν 6,  με την είσοδο της πληροφορικής.

 Ο μεγαλύτερος περιορισμός υπήρχε στις Παιδαγωγικές Επιστήμες και τις Επιστήμες Υγείας που αποτελούν πλέον ξεχωριστές Ομάδες. Οι υποψήφιοι που θα τις διαλέξουν μπορούν να κατευθυνθούν αποκλειστικά προς τις ιατρικές και βιολογικές ή τις παιδαγωγικές σχολές αντίστοιχα. Η Ομάδα θετικών επιστημών με τη πρόσφατη τροπολογία έσπασε στα δύο. Εισήλθε η Πληροφορική εναλλακτικά με τη Χημεία. Ανάλογα με το αν θα επιλέξουν το μάθημα της πληροφορικής ή της Χημείας οι υποψήφιοι θα μπορούν να δηλώσουν κάποιες σχολές του Πολυτεχνείου αλλά όχι όλες! Άρα και η Ομάδα Θετικών Επιστημών περιορίζεται πλέον πάρα πολύ.

 Στο Νέο Λύκειο, τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώθηκαν από 6 σε 4! Οι 2 προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Παιδείας επένδυσαν πολιτικά σε αυτή τη μείωση εμφανίζοντάς την ως ελάφρυνση του εξεταστικού φόρτου. Σε ένα σχολείο που οι μαθητές δίνουν άλλες τρείς φορές ημιπανελλαδικές εξετάσεις σε όλα τα μαθήματα!

 Τα σενάρια που προτείνονται

ΠΡΟΤΑΣΗ 1η Ο υποψήφιος να μπορεί, προαιρετικά, να εξετάζεται και σε ένα 5ο μάθημα που θα του ανοίγει την πόρτα και ενός άλλου Επιστημονικού Πεδίου Εξειδίκευσης και άρα των σχολών στις οποίες οδηγεί. Πχ. ο υποψήφιος που έχει διαλέξει τις παιδαγωγικές επιστήμες, αν εξεταστεί και στην πληροφορική να μπορεί να δηλώσει και τις σχολές πληροφορικής.

Αντίστοιχα ο υποψήφιος που έχει επιλέξει τις επιστήμες υγείας να μπορεί με ένα επιπλέον μάθημα, αν θέλει, να ανοίξει την πόρτα του Πολυτεχνείου.

Δημοσίως, έχουν τοποθετηθεί στην κατεύθυνση αυτής της λύσης η Ένωση Ελλήνων Χημικών αλλά και ο Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Κουμέντος, ο οποίος μίλησε στην εκπομπή Υπόθεση Παιδεία και τη Μάχη Νικολάρα στον Alpha 989.

ΠΡΟΤΑΣΗ 2η Σύντμηση των Ομάδων Προσανατολισμού και δημιουργία γνωστικών επικαλύψεων ώστε να διευρυνθεί ο αριθμός σχολών η τμημάτων που θα μπορούν να δηλώσουν οι υποψήφιοι. Πχ. οι Παιδαγωγικές επιστήμες να μην αποτελούν ξεχωριστή ομάδα, μόλις για 19 σχολές, αλλά να εναχθούν στο Πεδίο των Ανθρωπιστικών σπουδών.

 Στο υπουργείο Παιδείας αναζητούν λύσεις που δεν θα αλλάζουν την βασική φιλοσοφία του νόμου και παράλληλα θα δίνουν περισσότερες διεξόδους στους υποψηφίους. Στην ίδια εκπομπή, το Σάββατο 8/11, ο υφυπουργός Παιδείας Αλέξανδρος Δερμεντζόπουλος,  δεσμεύτηκε ότι γίνεται προσπάθεια να υπάρξει διεύρυνση των επιλογών των υποψηφίων.

 Η προσθήκη 5ου μαθήματος θα έχει πολιτικό κόστος, ωστόσο,  το οποίο δύσκολα να δεχθεί να αναλάβει μια πολιτική ηγεσία που δεν γνωρίζει αν θα χειριστεί η ίδια τις πανελλαδικές εξετάσεις του καλοκαιριού του 2016 και τα προβλήματά τους. Αν εκτιμηθεί ότι η «βόμβα θα σκάσει σε άλλα χέρια» τότε είναι πιθανό ο Ανδρέας Λοβέρδος να θέλει να μείνει σταθερός στις δηλώσεις του ότι δεν θα κάνει αλλαγές στο Νέο λύκειο.

Είναι όμως άδικο, ολόκληρη η πρώτη φουρνιά  του Νέου Λυκείου που ξεκίνησε πέρυσι με αποτυχία 40% στις προαγωγικές εξετάσεις, να βρίσκεται ακόμη μεταξύ σφύρας και άκμονος. Ο μέχρι τώρα χειρισμός με την είσοδο της πληροφορικής και το παρασκήνιο που τη συνοδεύει δεν προοιωνίζεται καλή κατάληξη αλλά σε κάθε περίπτωση το υπουργείο πρέπει να ανακοινώσει ΣΎΝΤΟΜΑ την τελική ρύθμιση ώστε να ξέρουν και οι μαθητές τι τους περιμένει.