ΣΤΟ… ΨΥΓΕΙΟ Η ΔΙΑΓΡΑΦΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ;

Το 360pedia αποκαλύπτει έγγραφο του Υπουργού Παιδείας με το οποίο παγώνει η αυτοδίκαιη διαγραφή φοιτητών
Το 360pedia αποκαλύπτει έγγραφο του Υπουργού Παιδείας με το οποίο παγώνει η αυτοδίκαιη διαγραφή φοιτητών
Με επιστολή του στα ΑΕΙ και τα ΑΤΕΙ  ο υπουργός Παιδείας που τόσον αχό σήκωσε για τη διαγραφή φοιτητών, αναγνωρίζει την πρακτική αδυναμία εφαρμογής, χαλαρώνει τη διαδικασία και  αφήνει το χειρισμό στα ιδρύματα που εκ των πραγμάτων έχουν άλλες προτεραιότητες. 

Τον Αύγουστο του 2014, οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ της ανώτατης εκπαίδευσης έσπαζαν το κεφάλι τους να καταλάβουν γιατί ο νέος, τότε, υπουργός Παιδείας Ανδρέας Λοβέρδος αποφάσισε, κατακαλόκαιρο, να διακηρύττει σε κάθε ευκαιρία, πολλές φορές μάλιστα χωρίς καν να τον ρωτήσουν, ότι θα διαγραφούν από τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ 120.000 φοιτητές από αυτούς που χρόνια τώρα αποκαλούμε αιώνιους. Όλοι στοιχημάτιζαν ότι δεν αυτό δεν μπορεί να γίνει. Όχι γιατί θα υποχωρήσει, ο υπουργός,  σε πιέσεις πολιτικές και  κοινωνικές αλλά γιατί απλά, ένα τέτοιο έργο παρουσιάζει τόσες πρακτικές δυσκολίες και τα πανεπιστήμια έχουν τόσα άλλα επείγοντα προβλήματα να λύσουν που η εκκαθάριση των μητρώων τους είναι  μάλλον πολυτέλεια.

Στις 10 Αυγούστου λοιπόν, το υπουργείο Παιδείας εκδίδει ανακοίνωση με την οποία σε αυστηρό ύφος ξεκαθαρίζει ότι

…ο νόμος θα εφαρμοστεί και στο τέλος του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους, δηλαδή στις 31/8/2014, οι ‘λιμνάζοντες’ θα διαγραφούν.Όσοι πιστεύουν σε αυτή την ανάγκη αλλά θεωρούν πως θα κάνουμε πίσω για μικροπολιτικούς λόγους, δεν έχουν παρά να περιμένουν λίγες μέρες για να εξακριβώσουν την ακρίβεια των λόγων μας.

Στις 22 Σεπτεμβρίου, λίγο πριν αρχίσει η νέα ακαδημαϊκή χρονιά και ενώ η διαδικασία θα είχε, σύμφωνα με το νόμο, ξεκινήσει να τρέχει, ο Υπουργός απευθύνει επιστολή στους Πρυτάνεις και τους Προέδρους των ΤΕΙ με την οποία τους ενημερώνει ότι

… ο κάθε  Κοσμήτορας για όλες τις περιπτώσεις, θα εκδίδει την ατομική διαπιστωτική πράξη αυτοδίκαιης διαγραφής φοιτητών, μόνο μετά από έγγραφη αίτηση του κάθε ενδιαφερομένου.

ΛΟΒΕΡΔΟΣ ΕΓΓΡΑΦΟ

Στην επιστολή του υπουργού προς τους Πρυτάνεις και τους προέδρους ΤΕΙ αναφέρεται επίσης ότι

…η αυτοδίκαιη διαγραφή… είναι συλλογική διοικητική πράξη η οποία πρέπει κατά νόμο να γίνει αμέσως…

Ο Υπουργός Παιδείας μετέτρεψε την αυτοδίκαιη εφαρμογή του νόμου σε συλλογική διοικητική πράξη και την εξατομικευμένη  διαγραφή σε… οικειοθελή. Είναι  δύσκολο να φανταστεί κανείς συλλογική διοικητική πράξη με 54.000 ονόματα στην περίπτωση του ΕΚΠΑ, ή 10.000 ονόματα στην περίπτωση του ΟΠΑ.  Ανά σχολή  η πράξη αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει χιλιάδες ονόματα τα οποία θα πρέπει να εντοπίσουν οι αποδεκατισμένες, από την διαθεσιμότητα,  γραμματείες των σχολών, σε κιτάπια που σκονίζονται, αν δεν σαπίζουν, σε ντουλάπια και υπόγεια των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.  Βλέπεις οι αιώνιοι αποκαλούνταν αιώνιοι  ακριβώς επειδή ανάγονται στην, προ ηλεκτρονικής αρχειοθέτησης, εποχή.

Την τελευταία δεκαετία, αρκετοί υπουργοί Παιδείας δελεάστηκαν από την ιδέα να διαγράψουν επιτέλους τους αιώνιους φοιτητές. Ο λόγος δεν ήταν πάντα προφανής αλλά σίγουρα άναβε τη σπίθα για σφοδρές αντιπαραθέσεις στη Βουλή, μαζικές διαδηλώσεις φοιτητών και σε αρκετές περιπτώσεις πολεμική ατμόσφαιρα στα ιδρύματα και στους δρόμους του κέντρου της Αθήνας. Αποτέλεσε ωστόσο το εφαλτήριο για να περάσουν ρυθμίσεις που άλλαξαν εντελώς το τοπίο στην Ανώτατη εκπαίδευση. Η Μαριέττα Γιαννάκου έβαλε πρώτη περιορισμό στο χρόνο φοίτησης. Το περίφημο ν+2. Η ‘Αννα Διαμαντοπούλου καθιέρωσε υποχρεωτική εγγραφή για όλους σε κάθε εξάμηνο και ηλεκτρονική υποβολή αίτησης για τα συγγράμματα. Έτσι προκύπτουν πλέον οι ενεργοί φοιτητές. Τα πάντα πλέον  σε ένα ίδρυμα υπολογίζονται  με βάση τους ενεργούς φοιτητές :

  • η χρηματοδότηση
  • η αναλογία φοιτητών/ διδασκόντων/διοικητικών υπαλλήλων
  • οι φοιτητικές παροχές
  • ο προγραμματισμός των τμημάτων και των μαθημάτων

Προς τι λοιπόν το μίσος και ο αλληλοσπαραγμός κάθε τρεις και λίγο για να διαγραφούν οι λιμνάζοντες φοιτητές; Όλοι συμφωνούν ότι τα μητρώα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ πρέπει κάποτε να εκκαθαριστούν. Σε μια εποχή όμως που οι περικοπές στη χρηματοδότηση των ανώτατων ιδρυμάτων φθάνουν το 70% μέσα σε τρία χρόνια, που η διαθεσιμότητα διοικητικών υπαλλήλων έχει οδηγήσει σε αδυναμία λειτουργίας τις γραμματείες των σχολών, η εμμονή στην εφαρμογή του μέτρου θα άγγιζε τα όρια της ιδεοληψίας.

Η οικονομική ασφυξία στην οποία ζουν πλέον οι περισσότερες οικογένειες στη χώρα μετατρέπει, σε κάποιες περιπτώσεις, το μέτρο από δευτερεύον σε ανάλγητο. Το κύμα εγκατάλειψης η επιβράδυνσης των σπουδών από φοιτητές που αναγκάζονται να εργαστούν γιατί οι οικογένειές τους δεν μπορούν πια να τους στηρίξουν οικονομικά,  φουσκώνει ανησυχητικά. Η ρύθμιση Λοβέρδου, στις αρχές Σεπτεμβρίου, που έδωσε παράταση ως τον Απρίλιο του 2015 σε όσους είχαν συμμετάσχει έστω σε μια εξεταστική κατά τα δυο προηγούμενα ακαδημαϊκά έτη ή είχαν δηλώσει μαθήματα για εξετάσεις, δεν φαίνεται να κάλυψε πλήρως την κοινωνική διάσταση του προβλήματος. Οι διοικήσεις των ιδρυμάτων, οι κοσμήτορες, οι πρόεδροι τμημάτων, οι καθηγητές που έρχονται αντιμέτωποι με το βλέμμα των φοιτητών τους, επιμένουν ότι η κάθε διαγραφή πρέπει να αντιμετωπιστεί εξατομικευμένα. Η σύνοδος των πρυτάνεων, οι επιμέρους σύγκλητοι, οι νέες Πρυτανικές αρχές που στην πλειονότητά τους εμφανίζονται υπέρ του «δόγματος της νομιμότητας», δηλώνουν ότι σέβονται το νόμο αλλά διατηρούν, στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου, την επιλογή να χειριστούν το θέμα, στους υπό έκδοση Οργανισμούς τους.

Σε αυτό το κλίμα, καμία πλευρά δεν φαίνεται να επιμένει στην επίσπευση της αυτοδίκαιης διαγραφή 120.000 φοιτητών που έτσι κι αλλιώς δεν επιβαρύνουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αντίθετα η διαδικασία της διαγραφής τους θα ήταν ένα τιτάνιο έργο, με πολλά ευτράπελα είναι η αλήθεια, που θα αποσυντόνιζε, ακόμη περισσότερο, κυρίως τα μεγάλα και ιστορικά ιδρύματα. Όσο για το θόρυβο που σηκώθηκε το καλοκαίρι… ο Σαίξπηρ ίσως έχει μια εξήγηση: «Much Ado About Nothing».