ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ

Έρχεται, με καθυστέρηση, η μείωση της ύλης στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.
Έρχεται, με καθυστέρηση, η μείωση της ύλης στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο.
Αισθητά μειωμένη διδακτέα ύλη περιλαμβάνουν τα αναλυτικά προγράμματα που θα εφαρμόζονταν, από την επόμενη σχολική χρονιά στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια, με καθυστέρηση τουλάχιστον ενός έτους. Στην ίδια κατεύθυνση, οι εξαγγελίες Λοβέρδου με μότο «λιγότερη ύλη περισσότερη παιδεία». Το ΙΕΠ τρέχει να απορροφήσει τα κονδύλια ΕΣΠΑ, ο Υπουργός τρέχει να κερδίσει τις εντυπώσεις και αν οι τροχιές συγκρουστούν η περιλάλητη σάκα του μαθητή κινδυνεύει να παραμείνει… ασήκωτη.

Σε όλα τα μαθήματα, εκτός από την Ιστορία, όπου  προέκυψαν για άλλη μια φορά τα γνωστά παρατράγουδα, εφαρμόστηκαν πιλοτικά σε …. 20 Νηπιαγωγεία, 99 Δημοτικά και 25 Γυμνάσια της Ελλάδας, καινούργια αναλυτικά προγράμματα, δηλαδή περιεχόμενο διδασκαλίας. Το πιλοτικό αυτό πρόγραμμα έτρεξε τη διετία 2011-2012 και 2012-2013 προκειμένου να δοκιμαστεί το νέο περιεχόμενο των μαθημάτων, στη συνέχεια να αξιολογηθεί, να γίνουν διορθώσεις και να αρχίσει να εφαρμόζεται σε όλα τα σχολεία από την φετινή σχολική χρονιά. Ως συνήθως το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν τηρήθηκε. Οι αλλαγές στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, η γνωστή έλλειψη οργάνωσης, η αλλαγή προτεραιοτήτων και η γραφειοκρατία, ευρωπαϊκή και ελληνική, σπατάλησαν το χρόνο ώσπου ήρθαν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί του ΕΣΠΑ, απαίτησαν αποτελέσματα και εφαρμογή ως προϋπόθεση για εκταμίευση άλλων κονδυλίων και  έτσι ξεκινάει τώρα η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων. Η αλλαγή στα αναλυτικά προγράμματα των μαθημάτων του Δημοτικού και του Γυμνασίου θα γίνει του χρόνου, λοιπόν,  με άξονες τη μείωση της ύλης, τη διαθεματικότητα, την βιωματική μάθηση και τελικά την εμβάθυνση

Αυτός τουλάχιστον ήταν ο σχεδιασμός μέχρι που ο Ανδρέας Λοβέρδος κήρυξε τον ανένδοτο για να… ελαφρύνει την σάκα του μαθητή. Σε επίπεδο εξαγγελιών, δεν προκύπτει απόσταση: μείωση της ύλης και χρόνος για εμβάθυνση λέει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, λιγότερη ύλη περισσότερη παιδεία λέει ο υπουργός ο οποίος σχεδιάζει να συγκαλέσει το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας προκειμένου να ληφθούν αποφάσεις για το θέμα ίσως και μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Εάν  οι τελικές αποφάσεις πατήσουν πάνω στην προετοιμασία που έχει γίνει είναι όπως φαίνεται εφικτό οι αλλαγές να εφαρμοστούν από την επόμενη σχολική χρονιά.

Ο αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Κουμέντος εξηγεί

Η μείωση της διδακτέας ύλης, για να είναι παιδαγωγικά ορθή, πρέπει να διατρέχει γραμμικά το σύνολο του συστήματος και να συνοδεύεται από αναδιάταξη, δηλαδή μεταφορά πληροφορίας σε επόμενες τάξεις  και βαθμίδες. Με αυτή την εξελικτική διαδικασία εκτοπίζονται ομαλά και χωρίς κενά οι περιττές πληροφορίες ή ανάγονται στο σωστό μαθησιακό επίπεδο έννοιες που έχουν εισαχθεί νωρίς. Ο παιδαγωγικός στόχος είναι, με την περικοπή της ύλης να δοθεί στον εκπαιδευτικό ο απαραίτητος χρόνος να προχωρήσει σε κατανόηση και εμβάθυνση ακολουθώντας διδακτικές μεθόδους βιωματικής, ανακαλυπτικής και συνεργατικής μάθησης.

Σε 3 ή 4 χρόνια τα νέα βιβλία

Αν δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις, και αν δεν κριθεί απαραίτητο, στην πορεία, να δοκιμαστούν κάποια άλλα προγράμματα σπουδών, σε 2,3 ή και 4 χρόνια θα συγγράφουν και νέα βιβλία. Και να φανταστεί κανείς ότι η διαδικασία επισπεύσθηκε από την ανάγκη εκταμίευσης άλλων ευρωπαϊκών κονδυλίων. Οι ελεγκτές του ΕΣΠΑ πριν εγκρίνουν τα 65εκ. ευρώ που έχουν ζητηθεί για να εξοπλιστούν τα σχολεία με διαδραστικούς πίνακες ζήτησαν τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής των νέων προγραμμάτων σπουδών καθώς και την τοποθέτηση, στην ΣΤ’ Δημοτικού και την Α’ Γυμνασίου των εκπαιδευτικών που επιμορφώθηκαν σε αυτά, πάλι με ευρωπαϊκά κονδύλια.

Ιδιωτική εταιρεία ο ανεξάρτητος αξιολογητής

Η πιλοτική εφαρμογή των αναλυτικών προγραμμάτων για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο έγινε, όπως λένε οι καθηγητές, πρόχειρα. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ωστόσο, διαβεβαιώνει ότι μπορούν να εξαχθούν χρήσιμα και ασφαλή συμπεράσματα από τη διετή υλοποίηση και ζητεί τώρα από σχολικούς συμβούλους, διευθυντές, εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς των Πιλοτικών Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να απαντήσουν σε ειδικό ερωτηματολόγιο για την αξιολόγηση των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών. Την έρευνα πεδίου, ως ανεξάρτητος αξιολογητής, θα εκπονήσει ιδιωτική εταιρεία με την επωνυμία «Κοινωνία Γνώσης Μον/πη ΕΠΕ». Όχι κάποιο πανεπιστήμιο! Μάλιστα προκειμένου να αποφευχθούν συνειρμοί που θα μπορούσαν να μπλοκάρουν τη διαδικασία, λόγω της έντασης που έχει δημιουργηθεί με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, η συμπλήρωση των ερωτηματολογίων μπορεί να γίνει και ανώνυμα!

Η συνέχεια του σήριαλ αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον κυρίως γιατί, όπως ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα συμφωνεί, είναι επιτακτική ανάγκη να μειωθεί η διδακτέα ύλη. Αυτή τη στιγμή ο όγκος της είναι τέτοιος που, σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες, σκοτώνει την κριτική σκέψη και μειώνει τα μαθησιακά αποτελέσματα. Κυρίως στο Λύκειο όπου πλέον συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο βαθμός και των τριών τάξεων, η μείωση της ύλης είναι ακόμη πιο επιβεβλημένη.